Britse banken laten blinden vallen

50-euro

Britse banken laten slechtziende en blinde klanten in de kou staan.

Een verslag van Roel van Gils van 11 Ways.

De Britse banken HSBC, Metro Bank en Halifax hebben recent hun websites en apps vernieuwd. Ze zijn daarbij jammer genoeg vergeten om gebruikers met een handicap te betrekken bij het ontwerpproces en om rekening te houden met technische toegankelijkheid eisen. Dat schrijft BBC News: Blind customers locked out by bank web upgrades.

Niet langer zelfstandig

Slechtziende en blinde klanten van deze Britse banken kunnen hierdoor niet langer zelfstandig bankverrichtingen uitvoeren, terwijl dat via de oude digitale kanalen wel goed lukte. Vreemd toch dat banken steeds opnieuw in dezelfde val trappen. Nu moeten ontwerp- en IT-afdelingen opnieuw tijd en geld investeren om te herstellen wat ze eigenlijk van bij aanvang meteen goed hadden kunnen doen.

Barcalys ziet kansen

Dat het ook anders kan, bewijst Barclays Bank, voor wie toegankelijkheid een kernwaarde van het beleid is. Ongeveer 70% van alle blinde en slechtziende Britten — en dat zijn er meer dan 360.000 — is vandaag klant bij deze bank. Sterk, toch? Lees hier meer over het toegankelijkheidsbeleid van Barclays Bank in de UK.

Gisteren was Paul Smyth, hoofd Toegankelijkheid van Barclays Bank, te gast in het BBC-radioprogramma Money Box. Hij vertelde er op een boeiende manier waarom Barclays Bank 100% inzet op toegankelijkheid, en wat hen dat oplevert. Beluister Money Talk van 6 mei op BBC Radio 4 (25 minuten).

Situatie in Nederland en België

In Nederland hebben banken als ING en Rabobank ook begrepen dat inzetten op digitale toegankelijkheid loont. Ze maken op dit moment een belangrijke inhaalbeweging om hun website en mobiele app toegankelijker te maken voor onder meer ouderen en klanten met een visuele beperking. Een aangenaam neveneffect is dat een toegankelijkere digitale ervaring het gebruiksgemak voor klanten zonder handicap ook een duw in de rug geeft.

Hoe scoren de Belgische banken? Ik heb me er nog niet in verdiept, maar BNP Paribas Fortis communiceert alvast helder over haar toegankelijkheidsbeleid op de pagina De bank, toegankelijk voor iedereen (BNP Paribas Fortis). Ik las dat een andere Belgische grootbank 100% voor 95% tevreden klanten gaat. De vraag rijst dan natuurlijk welke 5% uit de boot valt 😉

België uitgelicht

België telt 50.000 blinden, 165.000 ernstig slechtzienden, 465.000 (gedeeltelijk) kleurenblinden, 865.000 doven en slechthorenden, meer dan één miljoen mensen met een lichte tot ernstige lichamelijke beperking, 550.000 dyslectici en 850.000 laaggeletterden.

Gebruikers uit al deze groepen ondervinden in meer of mindere mate hinder als ze websites of apps gebruiken die niet gebouwd werden met aandacht voor de Web Content Accessibility Guidelines, de internationale standaard waar onder meer ook de overheidssites aan moeten voldoen. Het helpt ook wanneer bij het (her)ontwerp van een website of app gevraagd wordt naar de mening en ervaring van klanten met een beperking, door ze te betrekken bij het ontwerpproces.

Toegankelijkheid aanpakken?

11 Ways ondersteunt en begeleidt bedrijven en andere organisaties die digitale toegankelijkheid willen aanpakken.

We onderzoeken en verbeteren de toegankelijkheid van websites, apps en services. We helpen organisaties ook te voldoen aan regels en standaarden. We coachen en adviseren designers, developers en teams die een toegankelijk product willen bouwen of hun kennis over Inclusive Design willen aanscherpen. Samen met de klant bedenken en ontwerpen we inclusieve ervaringen die iedereen snapt en gemakkelijk kan gebruiken. Met de hulp van échte gebruikers.

Ondernemers met behoefte aan deze ondersteuning kunnen contact opnemen met Roel van Gils van 11 Ways